"Minä elän!"

Författaren Aleksis Kivis sista ord lär ha varit "Minä elän!" (Jag lever!) Jag har alltid antagit att det var frågan om en reaktion på någon som hade dragit en alltför tidig slutsats om hans frånfälle, men det är ju ironiskt att han dog efter att ha uttalat just de orden. Famous last words, minsann!
Med risk att råka ut för detsamma vill också jag härmed ge ett livstecken ifrån mig. Jag lever och arbetar, men har inte haft energi att blogga på den sista tiden. Orsaken är helt enkelt de tolvtimmarsdagar jag gör. Situationen ändrar nog till sommaren; när mitt skriftskolläger börjar, gör jag tjugofyratimmarsdagar i stället...
Nej, så dystert är det väl inte. Jag har ett ledigt veckoslut framför mig, bara jag orkar ett par dagar till. Sedan skall jag väl orka blogga igen; det finns nog ett och annat att komma med "kyrkliga kommentarer" om!
Allt gott till dess!

2 kommentarer:

Anonym sa...

T.ex. skulle du kunna kommentera dagens insändare i Husis, underskriven av "Ulf Emelus, pastor emeritus". Maken till spya var det länge sen man såg, och då är homofobdebatten i Husis ett regelbundet återkommande "nöje".

Och så undrar folk över varför människor skriver ut sig ur kyrkan. Jag betvivlar nämligen starkt att alla är såna som tycker att kyrkan är alltför slapphänt. Alla jag känner till har skrivit ut sig på grund av den här sortens attityder.

Tack för att du finns och ger en annan bild av kyrkan och religionen. En präst som anser att mänskliga rättigheter gäller kvinnor och homosexuella också är en lisa för själen.

Kalle af sa...

Emeleus har länge varit på den linjen. "Emeritus" i titeln är ju hoppfullt. :-)

När jag läste hans skriverier i morse, konstaterade jag att det inte får gå oemotsagt. Det kommer nog ett svar bara jag hinner.