Könsneutral äktenskapslag: stat och kyrka

Före midsommar blev jag uppringd av en reporter från Radio X3M, som ville intervjua mig i anledning av diskussionen om könsneutral äktenskapslag, som hade kommit fram i regeringsförhandlingarna. Hon ville höra min åsikt om en hel del som avslöjade att hon egentligen inte visste vad hon talade om. Därför några klargöranden:

1. I regeringsförhandlingarna krävde KD att regeringen inte skall komma med någon proposition om en könsneutral äktenskapslag till riksdagen. Detta gick de andra regeringspartierna med på.

2. Att regeringen inte kommer med en proposition är dock inget hinder för att någon eller några riksdagsmän kommer med en motion i frågan. Så har också skett.

3. Att riksdagen (eventuellt) stiftar en könsneutral äktenskapslag tvingar inte automatiskt kyrkorna, endast magistraterna, att viga samkönade par. Varje samfund tar enskilt ställning i frågan. Kyrka och stat har ju i Finland varit separerade sedan år 1869.
Inom Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland är det kyrkomötet som fattar beslut i frågan.

4. Det nuvarande kyrkomötet är rätt konservativt. I höstas fattade det beslut om att man får be för registrerade parförhållanden. Jag kommenterade saken när det begav sig.
Detta var naturligtvis minsta möjliga steg, om än i rätt riktning. En välsignelseakt för registrerade parförhållanden hade inte gått igenom detta kyrkomöte, för att inte tala om något som hade liknat en vigsel.
Men det kommer nya val så småningom...

5. Själv stöder jag en könsneutral syn på äktenskapet, det hoppas jag har kommit tydligt fram på denna blogg för länge sedan. Detta gäller både civil (borgerlig) och kyrklig vigsel.

Jag hörde inte själv programmet där min intervjusnutt ingick, så jag vet inte om redaktören fick rätsida på det hela. Men hoppas kan man väl alltid.


Inga kommentarer: