Queerteologi: 3 s e trettondagen, 1Kung 8:41-43

I största delen av Gamla testamentet behandlas främlingar, icke-israeliter, med stor skepsis och misstänksamhet. Det står visserligen i lagen att främlingar skall behandlas väl, men i praktiken verkar inställningen nog vara rasistisk. Det räcker inte med att tro på Israels Gud, man skall också kunna bevisa att man härstammar från patriarkerna och har blodsband till folket.
Men när Salomo ber vid invigningen av templet i Jerusalem, inkluderar han också utlänningar bland dem som borde få bönesvar om de ber till Gud vända mot templet. Här finns inga krav på annat än att man tillber Israels Gud. Ingenting nämns om blodsband, omskärelse, lydnad mot Mose lag eller annat som ofta inkluderas i omvändelsen till judendomen.
I största delen av kristenheten behandlas regnbågsfolket, icke-heterosexuella, med stor skepsis och misstänksamhet. Det står visserligen i evangeliet att vi skall älska vår nästa, men i praktiken verkar inställningen nog vara homofob. Det räcker inte med att tro på Israels Gud, man skall också kunna bevisa att man följer de ofta slumpmässiga regler som ledande kristna ställer upp.
Men...

5 kommentarer:

Lena sa...

Håller helt med i teologin, ända till sista hela meningen.

Dit skulle jag skriva: Det räcker inte att tro på Israels Gud, man måste in och ändra på Guds ord. Främlingen visste sin plats i templet på Salomos tid, han skulle hållas på förgården, in i det heliga och det allra heligaste hade han inget att göra.

Han fick också nöja sig med att kallas hund, och nöja sig med smulorna från den rike mannens bord. Men visste också att de smulorna räckte väl till och blev över för hans behov. Vårt behov.

Mvh.

Kalle af sa...

Det är ju tur att vi inte längre lever på Salomos tid, utan genom Kristi försoningsverk har vi beretts väg genom den rämnade förlåten in i det allra heligaste.
Vi främlingar behöver inte längre bli kallade vid öknamn som "hund", utan vi får kallas "älskade barn". Vi behöver inte nöja oss med smulor, utan äger hela den rikedom som kommer Konungens arvingar till del.

Jag förkastar alltså den teologi som du här målar upp.

Lena sa...

Fortfarande håller jag med dig, ända till sista meningen. :-)

Det jag talade om hände ju innan förlåten rämnade.

Jag föredrar bara en mer omfattande bild, inte bara detaljer, innan jag drar slutsatser.

Nåden räcker längre än vi tror, vi behöver inte dra bort något från Guds ord.

Fortfarande mvh.

Tony sa...

Först och främst står det inte att, i 1 kung, det bara räcker att man ber och inte följer vad som står skrivet. Det är något du stoppar in i texten. Varför vet jag inte?

Läs även Jesaja 56:6-7 "Och främlingarna, som hava slutit sig till HERREN för att tjäna honom och för att älska HERRENS namn och så vara hans tjänare, alla som hålla sabbaten, så att de icke ohelga den, och som stå fast vid mitt förbund, dem skall jag låta komma till mitt heliga berg och giva dem glädje i mitt bönehus, och deras brännoffer och slaktoffer skola vara mig välbehagliga på mitt altare; ty mitt hus skall kallas ett bönehus för alla folk."


Jag håller inte med i ditt inlägg alls. Det är så tvetydigt.

Kalle af sa...

Det är fritt för dig att anse så.