Bra med klar linje!

Jag skrev en SMS-insändare som jag sände först till Hufvudstadsbladet och några dagar senare till Borgåbladet. Husis tog sådan tid på sig att jag trodde att de hade refuserat insändaren, men den publicerades 9.3.10, samtidigt som den i Bbl.
Hur som helst vill jag här skriva lite mer än de 155 tecken som jag var begränsad till. Det kanske blir klarare då.
Under de senaste veckorna har olika element inom de stora regeringspartierna, centern och samlingspartiet, kommit med uttalanden som friar till samhällets främlingsfientliga och invandringskritiska skikt. Samlingspartiets ungdomsförbund och vissa av centerns ordförandekandidater kan nämnas här.
Dessutom har invandringsminister Astrid Thors (SFP) blivit dödshotad på nätet, bl.a. i en facebookgrupp som grundades av en kommunalpolitiker från sannfinnarna. Statsminister Matti Vanhanen (C) dröjde många dagar med att ta avstånd från denna grupp och konstatera att Thors' politik är regeringens gemensamma. Det är lätt att dra slutsatsen att han genom sitt dröjsmål visade att han inte är så engagerad varken i invandringsfrågor eller i att en av ministrarna i hans regering blir mordhotad.
Att representanter för de stora partierna flirtar med den xenofobi som är en grundpelare för sannfinnarna, visar hur rädda de är för en populistisk våg i nästa val - riksdagsvalet våren 2011 - och hur gärna de vill ha röster också av populistiska väljare. Men det kommer att misslyckas, det är jag övertygad om.
Om samlingspartiet och centern går högerut, kommer många vettiga väljare, som hittills har stött dessa partier, att se sig om efter nya alternativ. Och om SFP bara vågar bibehålla sin linje, den som minister Thors klart markerar, är det SFP som kommer att vara det alternativ som väljare med gott uppsåt kommer att finna.
Därför skrev jag i min insändare som jag gjorde:
De partier som velar i flykting- och invandringspolitiken kommer att mista väljare till bl.a. SFP som har en klar linje. Heja, Thors!
Se för övrigt också min politiska blogg!

Inga kommentarer: