Rasistiska incidenter i lokaltrafiken

I gårdagens nummer av Hufvudstadsbladet (tyvärr bara i papperstidningen 14.5.09, s. 3) ingick en nyhet om att polisen söker
en man som knuffat ut en åttaårig flicka ur ett närtåg i Esbo centrum. Enligt polisen låg det rasistiska skäl bakom. [...]
Incidenten inträffade [...] på tisdagseftermiddagen. Mannen var på väg ut ur tåget då flickan skulle stiga på.
Mannen började då skymfa henne med kränkande ord och hade sedan knuffat ut flickan ur vagnen.
Detta är naturligtvis mycket upprörande och helt oacceptabelt. P.g.a. flickans ålder ser dessutom polisen brottet som mycket grovt. Bra så.
Själv blev jag påmind om en incident som inträffade i Nordsjö i östra Helsingfors, och som jag själv bevittnade.
Jag hade varit på något hembesök och tog bussen tillbaka till Matteuskyrkan i Östra centrum, där jag då jobbade. När vi var på väg genom ett område med rätt mycket mörkhyade invånare, stannade bussen vid en hållplats, och några passagerare steg på. Den siste som ville stiga på var en mörkhyad pojke på kanske tio år, som just då han skulle stiga in i bussen tvekade lite och kände efter om han hade biljett. Chauffören utnyttjade tillfället till att smälla igen dörren i ansiktet på honom och köra sin väg. Pojken såg närmast chockad ut.
Jag och andra i bussen blev mycket upprörda. Jag frågade efter chaufförens namn, men han vägrade ge mig det, och hänvisade till att bussens nummer skulle räcka till att identifiera honom om jag ville göra ett klagomål. Och det ville jag, och det gjorde det.
Jag kontaktade bussbolaget och talade med chaufförens förman. Denne tog upp frågan med chauffören, som påstod att han hade väntat men att pojken inte hade velat stiga på. Förmannen kontaktade mig på nytt och berättade detta, och jag sade min åsikt. Påståendet var naturligtvis en ren lögn, som kom ur ett behov av att rentvå sig och rädda sitt skinn. Dessutom framförde jag som en graverande omständighet det faktum att pojken var mörkhyad, och att det antagligen fanns rasistiska motiv bakom chaufförens handlande. Förmannen lovade ge en tillsägelse åt chauffören, vilket förstås var så mycket som man kunde hoppas på i ett fall som detta. Till skillnad från Esbo-fallet blev ju ingen skadad eller så.
Men jag hoppades ändå att något liknande inte skulle förekomma. Åtminstone inte på en tid. Åtminstone inte i det bolaget.

2 kommentarer:

Yvonne sa...

Otroligt :-/

Cleo sa...

Hemskt , undrar hur de själva skulle reagera om det var dem det drabbade i ett nytt hemland där deras färg är i minoritet ? Man måste alltid tänka lite längre än näsan är lång , du gjorde helt rätt som anmälde honom !