Om skoldirektionerna - Koulujen johtokunnista

I stadsfullmäktige förde vi idag en debatt om stadens organisationsreform. I samband med den höll jag ett inlägg om skolornas direktioner.
Kaupunginvaltuustossa kommentoin koulujen johtokuntia keskustellessamme kaupungin organisaation uudistamista.
I beredningen finns ett stycke, som jag vill citera i sin helhet: "Skolornas direktioner slopas."
Jag beklagar detta.
Direktionerna är kanske inte de mest centrala organen i stadens organisation, men de kan ha en betydelse i sin närmiljö. Direktionernas medlemmar, med representanter för den politiska organisationen, föräldrarna och de anställda, får möjlighet att påverka skolans verksamhet både principiellt och i praktiken.
Detta innebär att direktionerna är ett exempel på närdemokrati. Om de slopas, uppstår ett demokratiunderskott, som inte helt täcks av andra organ, såsom Hem och skola, utbildningssektionerna eller bildningsnämnden.
Jag vill protestera mot detta, och mot att bildningsnämnden inte har fått uttala sig om detta. Jag upplever att slopandet av skolornas direktioner helt klart är ett ärende som skulle ha hört under bildningsnämnden. Jag var frestad att föreslå ett återremitterande, men ur helhetssynvinkel avstår jag dock.

Ehdotetaan, että koulujen johtokunnista luovutaan. Tämä huolestuttaa minua, koska se olisi lähidemokratian kaventamista.
Sitä paitsi sivistyslautakunnallekin olisi annettava mahdollisuus lausua mielipiteensä tällaisessa asiassa.
Mietin, ehdottaisinko asian palauttamista, mutta voitin tällä kertaa kiusauksen.

1 kommentar:

Mia Aitokari sa...

Jag tror att det skulle finnas tillräckligt med intresserade till direktionerna fast man inte skulle betala arvoden. Slopa inte direktionerna, slopa arvodena.