Fröding: Våran prost

Våran prost
är rund som en ost
och lärd som själva den onde
men gemen* likväl
och en vänlig själ
och skäms ej, att far hans var bonde.
Han lever som vi
och dricker sitt kaffe med halva i
som vi
och ratar icke buteljen,
älskar mat
som vi
och är lat
som vi
- men annat är det vid helgen!

Så fort han fått prästrocken på
vi andra känna oss ynkligt små
men prosten likasom växer,
för då är han prost från topp till tå
och det en hejdundrande prost ändå
i stort pastorat med annexer.
Jag glömmer väl aldrig i all min dar,
hur vördig han var
här om sistens i kappan och kragen,
hur världens barn
han malde i kvarn
och läste för köttet lagen!
Och prosten grät
- tacka för det,
han talte om yttersta dagen!

Och alla gräto vi ymnigt med,
ty köttet sved
och själen var allt satt i klämma.
Och kyrkrådet smög sig med ryggen i kut
vid tjänstens slut
efter prosten ut,
ty rådet var kallat till stämma.
Men det förståss,
vi repade oss,
när prosten klarade strupen
till sist och sade: "välkomna
till smörgåsbordet och supen!"


Gustaf Fröding, ur "Gitarr och dragharmonika" (1891)

* "Gemen" betyder här "folklig".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fröding har sina höjdare. Jag tycker hans Vad är sanning fångar mycket av teologin idag: ..."Dock syns mig sällsamt, att det enda sanna / Så underbart kan byta form och färg. / ... Mig tycks det likna si sådär en vessla / - det ser mig ut att vara en kamel."

Unknown sa...

Faktiskt alldeles lysande !😃