Intervjuer om förbönsformuläret

Med anledning av att olika formulär för förbön för samkönade par har utarbetats på olika håll, blev jag intervjuad i Borgåbladet (13.7.11) och Kyrkpressen (20.7.11). Borgåbladets text finns inte på nätet, så jag återger den här:
Bönen ger rum för kreativitet och personlighet

Karl af Hällström har utarbetat svenska domkyrkoförsamlingens förslag för förbön för samkönade par.

BORGÅ. Evangelisk-lutherska kyrkans biskopsmöte gav i februari ut instruktioner till församlingarna om hur en bön för samkönade par kunde genomföras på ett allmänt plan. Anvisningarna är inte utarbetade som ett bindande formulär i förrättningshandboken, utan den som leder bönen kan formulera bönen fritt.
– Snarare har mötet gett instruktioner om hur man inte får förrätta den så att den inte kan sammanblandas med en vigselakt, säger Karl af Hällström, kaplan i Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Mera stöd
I domkyrkoförsamlingen upplevde man ett behov att diskutera fram ett eget förslag som kunde stöda församlingens anställda.
– Jag utarbetade ett grundförslag för bönen som sedan omfattades av vår arbetskonferens. Det är öppet formulerat och ger spelrum för kreativitet och för parets personligheter.
af Hällström har utgått ifrån förrättningshandbokens allmänna formulär för bön, som kan modifieras för olika typer av böner.
– Det följer en viss grundstruktur med psalm, inledningsord, bön och tal. För bibelläsningen kan man använda de flesta texter som handlar om kärlek och äktenskap.

Stark kärlek
Exempel på mer specifika texter är de om Rut och Noomi i Ruts bok (1:16b-17) och om Jonatan och David i Första Samuelsboken (18:1-3).
– Texten om Rut och Noomi beskriver en mycket stark kärlek mellan två kvinnor, och den används också vid särkönade vigslar.
Bönen får dock inte innehålla utväxlande av ringar, stadfästelse av äktenskap, frågor eller löften.
– En ingångsmarsch i början, likt en vigsel, hör också till gråzonen, säger af Hällström.

Långt ifrån vigsel
Karl af Hällström är medlem i Gemenskapsrörelsen, som arbetar för att sexuella minoriteters rättigheter och möjligheter tas om hand på bästa sätt inom kyrkan. Föreningen har utarbetat ett eget, mera långtgående formulär.
– Vi har flera färdigt skrivna böner som man kan använda sig av. En del är hämtade från svenska kyrkans förslag till välsignelseformulär.
I Sverige har kyrkan godkänt könsneutrala vigslar.
– I Finland är vi långt ifrån det beslutet. Även om jag upplevde det frustrerande att det nuvarande kyrkomötet inte kom längre än att godkänna en bön, så är det bättre med ett litet steg framåt än inget alls.
Nästa kyrkomöte inleder sin fyraårsperiod vid årsskiftet. Före det blir det inte aktuellt att behandla frågan om de sexuella minoriteternas rättigheter inom kyrkan på nytt, tror af Hällström.

Ingen bön tillsvidare
Majoriteten av de anställda inom Borgå svenska domkyrkoförsamling är villiga att be för samkönade par, medan intresset är svalt hos andra.
– Att utföra bönen är frivilligt för kyrkans anställda, och det skapar inga arbetsproblem för oss, konstaterar af Hällström.
Hittills har domkyrkoförsamlingen inte haft en enda bön för samkönade par och ingen är heller i nuläget beställd.
– Vi ville ändå ha ett förslag för bönen färdigt innan det är dags. Men någon rusning tror jag inte att det uppstår. De som är intresserade av de här frågorna väntar antagligen på att en välsignelse eller vigsel av samkönade par i framtiden godkänns.


FAKTARUTA:Kyrkomötet godkände bön för samkönade par på sitt möte den 12 december 2010 med rösterna 78-30.
Kyrkomötet är evangelisk-lutherska kyrkans högsta beslutande organ, som bl.a. stiftar kyrkliga lagar.
Biskopsmötet utarbetade pastorala anvisningar för bönen i februari. Den kan formuleras fritt av bönledaren, t.ex. utgående ifrån parets önskemål.
Bönen måste inte utföras av en präst. En annan församlingsanställd eller lekman kan också be för paret.
Att be för samkönade par är frivilligt för de anställda inom kyrkan. De kan vägra att be bönen utan att bryta mot tjänsteplikten.



Johanna Metsämäki
I artikeln Domkyrkoförsamlingen först med förbönsformulär i Kyrkpressen behandlades samma tema. Den artikeln finns på nätet, liksom också de kommentarer som den genererade.

Inga kommentarer: