Nyhet: Åter en heterosexuell episkopal biskop i USA

Det episkopala stiftet i Newark, N.J., USA, som nominerade en homosexuell kandidat till biskopsposten (läs här), har sist och slutligen valt en heterosexuell biskop åt sig. Detta är naturligtvis politiskt vist, eftersom det förhindrar kontroverser med den övriga anglikanska kyrkofamiljen. Frågan är om det är det som borde avgöra.
Inte för att jag betvivlar att Mark Beckwith, som valdes, kan bli en bra biskop. Men lite tråkigt är det ändå att Michael Barlowe inte blev vald.
Se mer på 365gay, som citerar AP.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En uppriktig undran; Hur kommer det sig att homosexualitet är en viktig fråga för dig? Du kunde ju titta åt ett annat håll som säkert många präster gör?

Kalle af sa...

Jag har ingen personlig koppling till homosexualiteten, om det är det du undrar... inga nära vänner eller släktingar som är gay eller så. Åtminstone inte vad jag vet; jag brukar inte gå omkring och fråga ut folk om deras kärleksliv.

Kyrkans inställning till homosexualiteten är en av de orättvisor som finns i vårt samhälle. Jag kan kanske inte råda bot på dem alla, men just här kan jag göra en insats.

Och att titta åt ett annat håll är helt enkelt inget alternativ!

Anonym sa...

Jag måste erkänna, att jag respekterar din åsikt enormt mycket. Jag har nog aldrig förstått kyrkans inställning till den här frågan. Jag är inte någon expert, för inte jag heller har någon personal koppling till homosexualiteten. Men det stör mig inte - och inte ens ångar mig - vad vuxna människor gör frivilligt, när dom älskar varandra. Jag hoppas du kunde följa med, fastän det är lite svårt för mig att förklara saker på svenska :-)

Anonym sa...

För mig som Bibelntroende var det ett riktigt beslut. Men jag är ändå förvånad att det blev så.