Deprimerande tidningar

Ibland blir man bara nedstämd över det som droppar in genom postlådan.
Först anlände den stockkonservativa (för att inte säga fundamentalistiska) blaskan Krystat... f'låt Kristet perspektiv. Henrik Perret är dess chefredaktör, och det säger väl en del. Jag har beställt den av två skäl.
För det första är det viktigt att veta vad "fienden" håller på med - fast genom bloggen får jag nog veta mer än jag skulle vilja ibland.
För det andra är den gratis. Man får komma med frivilliga understöd, om man vill, men det har jag inte varit så intresserad av. Nu beklagar de sig över den usla ekonomin. Visserligen bidrar jag gärna till nämnda uselhet, men det är kanske inte så schysst ändå, så jag kanske borde säga upp prenumerationen.
Fast man får så härliga adrenalinkickar!
Sedan kom Kyrkpressen. Där var det ovanligt mycket som var deprimerande denna gång.
  • En insändare (s.5) påstår att vårt biskopsvalssystem är odemokratiskt och borde förnyas. Att förnyelse kan vara av nöden håller jag med om, men jag förnekar kategoriskt att systemet skulle vara odemokratiskt. Församlingsmedlemmarna har röstat i biskopsvalet för fyra år sedan, då församlings- och kyrkoråden senast valdes, för det är ju de som utsåg lekmannaelektorerna. Demokratin är indirekt, men det gör inte processen odemokratisk! Här kan vi ju notera att om Gustav Björkstrand blir vald till biskop, är det redan församlingsvalet nu i november som blir biskopsval...
  • Största delen av ett uppslag (ss.16-17) går åt till att några jurister ondgör sig över att ”väjningsreglerna” nu ifrågasätts. De hänvisar till den grundlagsenliga religionsfriheten och efterlyser ordentliga juridiska utredningar. A la bonheur - men är det inte lite konstigt om en präst skall kunna hänvisa till religionsfriheten för att kunna göra precis som han vill då han utför sina tjänsteuppgifter?
  • Att Perret får understöd i flera insändare är inte underligt då valet är nästa vecka, men det gör mig inte gladare ändå.
  • Det enda upplyftande i detta nummer av Kp var min kära arbetskamrat Camilla Ekholms klara, strikta och ändå milda och kärleksfulla insändare (s.13) där hon konstaterar att kvinnoprästfrågan inte är en samvetsfråga bara för motståndarna, utan också för förespråkarna, och att hon bra kan tänka sig att arbeta med en motståndare, men inte ha honom som förman. Tack, Camilla - du räddade mycket för mig!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hör varken till "fundamentalisterna" eller "liberalerna" eller ngn annan gruppering inom kyrkan. Frågar dig: Varför är ni så stridslystna inom kyrkan? Är en konservativ din "fiende" och inte din nästa? Tycker en konservativ likadant om dig? Har förstått att du får en hel del otrevliga kommentarer. Varför grälar ni med varandra? För mig som ett icketroende, ickeproffs gällande teologi är det ändå inte svårt att se att bibeln öppnar sig för många tolkningar, varför respekterar ni inte varandra? Jag upplever det som så att båda grupperingarna drar mattan under fötterna för budskapet...och trovärdigheten i kristendomen om detta ständiga grälande är frukten av den religionen. Frågan har för mig aktualiserats av din blogg där jag ofta hittar intressanta ämnen, men också, som jag upplever, oschyssta påhopp - puolin ja toisin, inte bara puolin. Inlägget om deprimerande tidningar fick mej att slutligen formulera detta. Du blev nedstämd av det som droppade in i postlådan, jag blev nedstämd över en kristens nedlåtande inställning till de som inte tror riktigt lika som han själv.

Kalle af sa...

Jag förstår hur du menar, och ger dig också rätt i mycket av det du skriver. Detta är ändå ett så omfattande tema att det är värt ett eget inlägg. Bara jag hinner...

Anonym sa...

Precis som du läser kristet perspektiv och Perrets blog för att se vad fienden håller på med finns det de som läser din blog i samma syfte ;). Dessutom är din blog en god källa för information om andra konservativa kritsna, så tack för det! :)

Kalle af sa...

Varsågod bara, Hanna. Jag har ingenting emot att vara en informationskälla, för det är ju jag som väljer vilken information jag vill föra fram och hur jag kommenterar. Hur du och andra tolkar det jag skriver är sedan er sak, men informationen är ju inte "gratis"...

Jag vet inte om du ville vara ironisk, men jag är uppriktigt glad om jag kan vara till någon hjälp.

Anonym sa...

Du verkar vara en bra präst.

Kalle af sa...

Oj - tack ska du ha!