Veckans anekdot: Konfirmandteologi IV

Så har jag då varit på skriftskolläger igen. Jag har undervisat konfirmander sedan år 1989, men varje år kommer det något nytt, något som jag inte har hört förr. Och det gör förstås det hela intressant.
Nytt för i år var konfirmanden som påstod att förkortningen 1Kor betyder Första Koranen (i st.f. "Första korinthierbrevet"). Likaså var det en konfirmand som i trosbekännelsen hävdade att Jesus avled av den heliga Anden (i st.f. "avlad").
Intressantast blev det ändå när jag i slutprovet bad konfirmanderna förklara ordet "stola" (bandet som prästen bär över axlarna i gudstjänsten, ni vet - på bilden en extra utsmyckad modell). Jag hade betonat att man inte kan få minuspoäng och att det lönar sig att gissa om man inte vet. Och gissa hade de gjort! Vad sägs om följande försök?
"Stola" är
  • att dröja med att döpa sig. Man "stolar"
  • att slå någon med en stol
  • att man sitter på en stol och sjunger
  • när man sätter ner sig i kyrkan
  • bönen som man ber på morgonen
  • när prästen talar med den heliga Anden
  • att man skall känna sig stolt fast någon trycker ner en
  • en plats i Sverige där det sägs att Jesus har varit

1 kommentar:

Maria sa...

*fniss* framförallt att stola med dopet... Jättekul!