Stefan Johansson bär sitt ansvar väl

Dagen efter Svenska dagen häromsistens skrev jag om Stefan Johansson under rubriken Stor nyhet: En politiker tar sitt ansvar. Han hade gjort bort sig offentligt och avgick därför från sin post som statssekreterare. Denna avgång visade på något nytt i republikens politiska liv, nämligen ansvarstagande.
När Johansson rehabiliterades och tre månader senare utnämndes till utvecklingschef på Svenska folkpartiet, tyckte många att det var alldeles för tidigt, och att han i vilket fall som helst inte borde få ett "toppjobb". Att utvecklings-"chefen" inte har en enda underställd, glömde många i hastigheten bort.
Men nu har Johansson meddelat att han inte tar emot sitt nya jobb, utan i stället blir vd för Alkuasunnot som producerar och hyr ut bostäder för unga.
I ett pressmeddelande (3.2.09) skriver Johansson bl.a.:
Det är inte fråga om att jag skulle "nobba" eller "överge" sfp - om någon drar en sådan slutsats vore det ytterligare ett uttryck för viljan att provocera fram konflikt. Jag är mycket tacksam för den mänsklighet jag mött både utanför och inom partiet och dess ledning, kvinnor och män, som vågade visa att man kan förlåta ett misstag på det personliga planet och ge en ny chans utan att behöva ge efter en tum på allmänna mål och principer. [...]
Jag var beredd att inta en plats "i ledet" och göra mitt bästa för gemensamma intressen, men den hets som medvetet provocerades fram med den totalt vilseledande rubriceringen "toppjobb" blev för mycket. Många människor blev mycket riktigt vilseledda och den ofördragsamhet och anonyma hätskhet som fick förekomma särskilt på nätsidorna hade jag inte trott var möjlig i Svenskfinland. Att man själv gjort ett fel betyder inte att man måste acceptera vad som helst därefter, särskilt inte om man omgående själv tagit konsekvenserna av det skedda.
Följden var dock en risk för att jag skulle bli en belastning för ett i alla skeden oskyldigt parti. Det vill jag inte åsamka det parti jag tjänat i snart 30 år och kommer att rösta på resten av livet.
Johansson visar - än en gång! - prov på just integritet, då han fattar sitt beslut. Att han dessutom tar emot ett jobb som också det kan föra mycket gott med sig för en utsatt grupp i samhället, gör inte saken sämre.
Tack, Stefan Johansson! Samhället behöver personer av din kaliber!
Stefan Johansson tackar nej till SFP (YLE Nyheter 3.2.09)
Stefan Johansson nobbar SFP-jobb (Hufvudstadsbladet 3.2.09)
Johansson tackar nej till SFP-jobb (Vasabladet 3.2.09)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckte oxå det var bra gjort av honom . Alltså att tacka nej till det erbjudna jobbet:)