Valfråga om hbt-personer

Jag fick ett brev på e-posten, där det bl.a. stod så här:
Bästa kommunalvalskandidat!
Hbt- (homo-, bi-, och transkönade) personer behöver ditt stöd för att nå jämställdhet i kommunen och med att få information och betjäning på sitt modersmål. Vi ber dig se till att dessa personers rättigheter återfinns i just din kommuns jämställdhetsplan. Om inte, så ta ett initiativ i ärendet - antingen före eller efter kommunvalet! Vi tar även gärna del av dina åsikter om hur du hittills i ditt arbete för kommunen uppmärksammat jämställdhetsfrågor genom att be dig besvara följande frågor senast fredagen den 17.10.2008.
1) Tycker du att hbt-frågor är viktiga i kommunalpolitiken? (ja eller nej)
2) Kommer du att verka för att hbt-personers behov tillgodoses inom ramen för kommunal service? (ja eller nej)
3) Kommer du att arbeta för att även hbt-frågor tas upp i kommunens jämställdhetsplan? (ja eller nej)
4) Kommer du att verka för att Svenskfinland, med ca 15,000 hbt-personer, ska kunna ha en fast anställd socialarbetare/informatör med specialkunnande inom hbt-frågor? (ja eller nej)

På detta sätt kan vi informera våra medlemmar, finlandssvenska hbt-personer och deras vänner och anhöriga samt finlandssvenska media om dina insatser.
Sist och slutligen,
Lycka till i det kommande kommunalvalet!

Föreningen Regnbågsankan rf
Jag svarade:

Bästa Regnbågsankan r.f.!

Tack för frågan!
Hbt-frågor är lika viktiga som andra minoritetsfrågor: majoritetsbefolkningen skulle klara sig utan dem, men eftersom minoriteten existerar, kräver rättvisan att dess behov tillgodoses på ett jämlikt plan med majoritetsbefolkningens. Jag har inom kyrkan arbetat för denna rättvisa i förhållande till regnbågsfolket, vilket föreningen Regnbågsankan torde vara medveten om; jag fick ju äran att emotta föreningens pris Guldankan år 2007.
Då jag nu engagerar mig i kommunalpolitiken i Borgå, kan ni räkna med att jag fortsätter på samma linje. De fyra frågor ni ställer besvarar jag alltså alla jakande. Hur min insats i detalj kommer att se ut beror naturligtvis på vilka poster jag kan tänkas få, vilket i sin tur beror på valresultatet. Ju fler röster jag får, desto större inflytande kan jag ha också på dessa frågor. Hur det går, ser vi efter den 26 oktober.
Med förhoppning om ett gott samarbete också i framtiden

Karl af Hällström
kandidat nr 45
sfp/Borgå

5 kommentarer:

Anonym sa...

Min son valde samma födelsedatum som du... Många Grattis!

Anonym sa...

Gratulerar på bemärkelsedagen! :D

Anonym sa...

Grattis Kalle på födelsedagen! Gott Nytt År!

Kalle af sa...

Tack till er alla - och Gudrun, gratta sonen från mig!

Anonym sa...

Tack Kalle!