Bättre kyrkligt ledarskap, tack!

Tidningen Dagen publicerade 17.11.06 en artikel med rubriken Dåliga ledare ett hot mot den kyrkliga arbetsmiljön. Svenska kyrkan får hård kritik i ny rapport från Arbetsmiljöverket. Artikelförfattaren Daniel Wärn skrev bl.a.:
Svenska kyrkan har fått allvarlig kritik för sin arbetsmiljö. Ofta anges kyrkoherdarnas bristande ledarskap som orsak. Nyligen utpekade Arbetsmiljöverket offentligt en domprost i Luleå som ett varnande exempel.
Men Luleå är inte ensam om svårigheter och turbulens kring dålig arbetsmiljö och präster som inte kan samarbeta. Enligt uppgifter för de tre senaste åren, som Dagen fått tillgång till, är 73 pastorat runt om i Sverige drabbade av liknande problem. […]
I vissa pastorat beror konflikten på en tydlig maktkamp mellan kyrkorådet och kyrkoherden, där den senare till slut fått ge sig. I en del fall har prästen kommit i konflikt med församlingens ledning på grund av sin bekännelsetrohet.
Sjukskrivningar hör också till bilden, en del av dessa kan höra samman med konflikter och ha psykosociala orsaker, medan andra sjukskrivningar beror på vanliga sjukdomsfall.
Ibland blir problemen extra tydliga, som i de fall där prästen slutar utan att ha någon annan tjänst att gå till.
I vissa fall kan man inte heller utesluta att prästen helt uppenbart är olämplig att utöva sitt kall. Det kan bero på att den prövning som biskop och domkapitel ska utföra inte alltid fungerar.
Jag tror inte att detta är någonting som är unikt för Sverige och Svenska kyrkan. Andra kyrkor och länder är säkert också drabbade. Jag känner personligen till flera exempel bara i lilla Borgå stift.
Vilken är lösningen på problem av detta slag? Det finns säkert flera sätt att tackla svårigheterna.
  • Ökad öppenhet och klarare spelregler i beslutsprocesserna
  • Bättre övervakning av arbetsmiljön - inte bara mögelskador och ergonomi, utan också den svårmätbara psykiska miljön!
  • Bättre ledarskapsutbildning
  • Mod att gripa in då problem har uppstått - men också innan problem har uppstått
  • Bättre samarbete och uppgiftsfördelning mellan å ena sidan anställda och förtroendevalda och å den andra församlings-, prosteri-, stifts- och helhetskyrkoplanen.
Bara för att kasta fram några synpunkter. Se vidare min uppsats Disciplinärt förfarande i församlingen.
Men allt detta är lättare sagt än gjort, förstås…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det behövs verkligen bättre ledarskap. Riktiga ledare för Kristi kyrka som vågar slänga ut förfalskarna från kyrkan för det första. Dom som vill lära ut synder och därmed få dessa själar till förtappelse.

Ja, usch för dagens kyrka.

Kalle af sa...

Bengt, i natt kom du med 14 kommentarer till min blogg. Alla var i den här stilen. Ändå vet du (väl) att du inte kommer att övertyga mig om att fundamentalismen är det enda rätta.

Hur länge tänker du försöka? Känns det inte hopplöst?

Så länge du skriver sakligt får du förstås fortsätta, men din iver att slå huvudet mot väggen börjar småningom förvåna mig. Och lite oroa också...

Ta hand om dig, broder! Finns det inte något forum där du kan ha större genomslagskraft?

Anonym sa...

Fundamentalismen?
Om du kallar Guds Ord för fundamentalism så är du i fel yrke, för att du förknippar det med något dålig.

Jag har nog inte slagit huvudet i väggen ännu? Är inte Guds Ord sakligt för dig?
Jag måste säga att du tar ordspråket "anfall är bästa försvar" till dig. För faktumet är att du har slagit huvudet i väggen flertalet ggr i fråga om vad som står skrivet. Det finns några som har visat till andra som läser på din blogg att du inte varit saklig. Magnus tex.

"Ändå vet du (väl) att du inte kommer att övertyga mig om att fundamentalismen är det enda rätta.

Hur länge tänker du försöka? Känns det inte hopplöst?"

Jag vet inte om du kommer att ta Gud på mer allvar? Men det hoppas jag. Men det handlar inte om bara dig, utan väldigt mycket om dom som läser på din blogg. Dom måste få veta att det som du säger inte alltid är sanningsenligt, inte kristet, utan påhittat.

Det kanske låter hårt men det är sant och sanningen ska göra oss fria.

Jag hoppas att du har det bra på din kurs, Kalle! :-)

Anonym sa...

Förlåt att jag kommenterade på så många inlägg, men jag har inte haft tid att skriva på ett tag. Det är föklaringen att det blev så många på en gång. :-)