Dagöppna kyrkor

Anne tar upp intressanta frågor på sin blogg. En sådan är tanken att kyrkobyggnaderna borde stå öppna för folk som vill komma in och stilla sig en stund - be, meditera, vila, vad var och en nu sedan gör.
Tanken är inte dum. Sådant fungerar ju på många håll i världen. Tyvärr är vårt samhälle sådant att man inte kan lämna en olåst kyrka obevakad. Det vore att inbjuda till stöld eller vandalism. Respekten för kyrkan är inte vad den har varit, det visar t.ex. domkyrkobranden i våras. Jag vill alltså inte hävda att allt var bättre förr, men vissa detaljer var det nog...
Bevakningen av en kyrka kostar, om inte annat så i arbetstid. De pengarna är bort från något annat. Vad ska prioriteras? Har du någon lösning? Berätta! Och rösta i församlingsvalet, så påverkar du också!

4 kommentarer:

Anonym sa...

En tanke slog mig bara.. är det just stängdheten som gör att man inte känner ansvar. Drar paralleller till lekstugan som byggdes på mina barns skolgård en
gång. REglerna var: ENBART elever från årskurserna 1-3 fick vara i stugan. Vad som hände kunde även en som inte läst en enda kurs i pedagogik räkna ut. Stugan vandaliserades. Blev aldrig officiellt utrett av vem, men alla visste att det var de äldre eleverna.
Eller uf-lokaler som hålls stängda för ungdomarna "för att de bara förstör", medan det i andra byar är öppna dörrar dygnet runt och ungarna själva fixar mysrum och ingen förstör nånting..
Inte vet jag, men för att känna ansvar för nånting gemensamt måste man också FÅ ansvar för det. Tror jag.:)

Kalle af sa...

Du har en poäng. Men vilket är ägget och vilken är hönan - vandalismen eller bristen på förtroende? Åtminstone till först skulle det vara svårt.

Och kyrkotjuvar är på inget sätt (bara) ungdomar.

Principiellt lustigt också att UNGDOMSföreningar håller sina lokaler stängda för ungdomar...

Anonym sa...

Skulle kyrkan åtminstone inte några timmar mitt på dagen vid tex lunchtid kunna vara öppen? "Vad gör man med en snäcka om man ej får visa den"...!

Anonym sa...

Hej! Vad trevligt att det här temat dök upp: det har irriterat mig länge att kyrkorna inte står öppna. Vad är de för kyrkor egentligen (vad är kyrkan egentligen)??? Varför tar kyrkan inte risken? Jesus tog (mänskligt sett) risker för att vara för människor.
Visserligen kan jag göra mycket även annorstädes i mitt andliga liv, men varför kan inte just kyrkobyggnader ge denna möjlighet - ?