Veckans anekdot: Konfirmandteologi VII

Jag avslutade nyligen sommarens skriftskolläger. I slutprovet kom ett par svar som roade mig.
  • Jag frågade vad ordet "testamente" betyder i samband med Bibeln. Många lade ut texten om ett papper med vilket man fördelar arv (vilket ju är en betydelse, förstås), men det svar jag ville ha var "förbund". En konfirmand försökte sig dock på en vild gissning och föreslog "en upplaga av bibeln".
  • En annan fråga behandlade skapelsen, och i samband med den förklarade en konfirmand att "vi är skapade till Guds närbild". Jag tror ändå att det var "avbild" han for efter...

5 kommentarer:

Monika Pensar-Granroth sa...

Närbild, låter bra det med. Mindre objektifierande.

Monica Heikel-Nyberg sa...

En av mina gullungar angav som tillämpning av sjätte budet (du ska inte begå äktenskapsbrott) "man ska försöka låta bli att gifta sig med nån man inte tycker om". En vettig grundinställning, i och för sig!

Monika Pensar-Granroth sa...

Jaa... pormaskarna syns bättre så. Och varje människa är en detalj, inte allt... på det sättet.

Alexandra Biaudet sa...

de är bra med "fel" svar ger nya perspektiv som är värda att tänka på!

Madicken sa...

Ja, tänk så mycket vi lär oss av konfirmanderna. Nya perspektiv - absolut!