Reaktioner på Sodom-insändaren

I gårdagens Hbl (12.3.07) ingick två insändare som på var sitt vis reagerade på min insändare om Sodom (7.3).
Missionsförbundaren Henrik Nymalm kommer med intressanta synpunkter, och håller med min slutsats att Sodoms synd inte var homosexualitet utan, som han uttrycker det, "hejdlös själviskhet".
Jerker Örjans från Mariehamn tycker inte om att Bibeln tolkas i Hbl. "All aktning för de troende, men Gud bevare oss för bibeltolkarna. Hur länge skall Hbl hålla sina spalter öppna för vidskepelse?"
Det är ett intressant sätt att uttrycka sig, det där. Jag har stött på det förr - "jag vill med all tillbörlig respekt säga att jag inte respekterar dig." Bäst, kanske, att förbigå saken med tystnad.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Med all tillbörlig respekt vill jag säga att respekt för andras fri- och rättigheter och instämmande med deras åsikter är två skilda saker. Men visst är det det oroande att samhällsdebatten alltmer kännetecknas av försök att tysta oliktänkande - du och jag har fått känna på det, journalisten Kenneth Stambej är en annan.

Anonym sa...

Bra att ta upp att Sodom i mycket handlade om främlingsfientlighet och brist på omsrog. Jag skrev dock aldrig att homosex är Guds tanke - våga alltså språnget över könsgränsen!

Kalle af sa...

Thomas:
Oroande, visst. Har du sett vad hrr. Back och Sandell håller på med på Kyrkpressens blogg? Deras åsikter motsvarar dina, men ditt sätt att argumentera är mycket sakligare!

Som exempel: http://www.kyrkpressen.fi/component/option,com_mamblog/task,show/action,view/id,704/Itemid,889/

Broder Henrik, jag förstod inte det där sista. Vilket språng menar du? Associationerna blev så många att jag inte får rätsida på dem...

Och jag påstår ju inte heller att du håller med i mina hbt-slutsatser - bara i Sodoms-slutsatsen.

Anonym sa...

Som jag kommenterat Kalle så tycker jag det är bra att se helheten i Sodom: själviskhet och då även brist på omsorg bl a om de fattiga och även främlingsfientlighet. Det lyfte Kalle bra fram i Hbl. Men homosex ser jag inte som Guds tanke och säger i stället våga språnget över könsgränsen till den andra - det som Gud gjorde var man och kvinna och det gäller än idag. Men mänskor behöver få hjälp och domsord i Hbl (den andra insändaren) hjälper inte mänskor fram till Jesus.

Kalle af sa...

Tack för klargörandet!